Imène Soumaya Salhi

Laureate of the Atlas Programme 

Stay in France : from November 1st to December 31th, 2021

Doctor in Clinical Neuropsychology Imène Soumaya Salhi is Assistant Professor in Psychology at the Faculty of Humanities and Social Sciences of Tunis (FSHST), University of Tunis, Tunisia. She is Coordinator of the Professional Master of Clinical Neuropsychology at the FSHST and a member of the Laboratory of Clinical Psychology: Intersubjectivity and Culture (LR16ES01).

The project

Title: Poverty and neuropsychology of the child.

Keywords: Neuropsychology of the child; Multidimensional poverty, Executive dysfunctions, Emotional dysregulations, Culture.

Selected publications

  • Hsairi, Y., Salhi, I.S., Souissi, W., & Ben Hmida, M. (2021). Approche neuropsychologique des liens entre le dysfonctionnement de la théorie de l’esprit et le contrôle exécutif : étude comparative et clinique auprès d’enfants tunisiens d’âge scolaire porteurs d’un trouble de déficit d’attention avec hyperactivité. Revue Neurologique (177),62-63. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2021.02.219.
  • Ghali, S., Salhi, I.S., Ben Hmida, M, & Souissi,W. (2021). Approche neuropsychologique des liens entre le dysfonctionnement exécutif et la théorie de l’esprit dans l’épilepsie idiopathique infantile : étude comparative et clinique auprès d’une population tunisienne d’âge scolaire, Revue Neurologique (177),13. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2021.02.105
  • Salhi, I.S., Aounallah , C., Ben Hmida, M, & Souissi, W. (2021). Étude des dysfonctionnements exécutifs chez les enfants tunisiens cérébrolésés d’âge scolaire, Revue Neurologique (177),62. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2021.02.218
  • Ben Hmida, M., & Salhi, I.S.(2019). Étude neuropsychologique des liens entre la métamémoire et les troubles neuropsychiatriques chez les patients tunisiens porteurs de lésions cérébrales. Revue Neurologique, p.30. http://doi.org/10.1016/j.neurol.2019.01.105
  • Salhi, I.S., & Ben Hmida, M. (2019). Étude neuropsychologique des liens entre Théorie de l’esprit et fonctions exécutives chez l’enfant tunisien d’âge scolaire : approche développementale et différentielle. Revue Neurologique, 30-31. http://doi.org/10.1016/j.neurol.2019.01.106
  • Bellaj, T., Salhi, I., Le Gall, D., & Roy, A.(2015). Development of executive functionning in school age Tunisian children, Child Neuropsychology22(8) http://dx.doi.org/10.1080/09297049.2015.1058349

Book Chapters

  • Bellaj, T., Salhi, I.S., & Ben Jemaa, S. (2020). Aspects interculturels en neuropsychologie de l’enfant. In S. Majerus, I. Jambaqué, L. Mottron, M. Van der Linden, & M. Poncelet. Traité de neuropsychologie de l'enfant : évaluation et remédiation (pp. 449-471). Paris : Editions De Boeck Supérieur
  • Bellaj, T., Salhi, I.S., & Guerra, A. (2021). Diversité culturelle et développement des fonctions exécutives chez l'enfant. In A. Roy, N. Fournet, D. Le Gall, & J-L. Roulin.  Les fonctions exécutives de l'enfant (pp. 14-26). Paris : Editions De Boeck Supérieur
Mis à jour le
29 November 2021