Christelle Lozère

Christelle Lozère is a lecturer in art history, responsible for the history license at the University of the Antilles and co-leader of the FRACA team (UMR 8053 LC2S).

She is dedicated to the study of networks of artists - painters, sculptors, photographers, artisans, etc. - to their mobility, to the circulation of images and imaginations in the West Indies in a context of slavery and post-slavery. Specializing in colonial exhibitions in the 19th century, her doctoral thesis, defended at the University of Bordeaux-Montaigne, was awarded the Prix du Musée d'Orsay 2011. Author of Bordeaux colonial 1850-1940 (Éd. Sud Ouest, 2007) , his latest articles are devoted to the art history of the Lesser Antilles.

She is also a guest researcher at the National Institute of Art History (INHA) 2021 and at the Clark Art Institute (Massachussetts) spring 2022. She coordinates "The Digital Rendez-vous en Histoire de l'Art des Antilles", INHA 2021 carte blanche in partnership with the BU Martinique, the Mémorial Acte, the CNRS and the Slavery Memory Foundation.

She is currently manager of the research program "Actors, images and thoughts in networks between Europe and the Caribbean", laureate of the FMSH Changing World (s).

The Project

The Actors, Images and Thoughts in network between Europe and the Caribbean 1920-1946 is a synergy of multidisciplinary research in history, anthropology, and in history of art. It aims to show how the networks are woven, interconnected and continually in movement between Europe and the Caribbean have impacted colonial history, but also intellectual, literary, and artistic history of Europe, the Caribbean, and beyond.  In this perspective, the research takes an interest as much in individuals, their trajectories, their interactions, and their circulations, as in groups, constituted or in constitution, in a perspective of studies of cultural, intellectual and artistic exchanges, which nourish the paths and growth of personal lives in spaces of social identities. The study is founded on research in archives, sometimes unpublished or unknown.

Selected Publications

  • Lozère C., La croisière du Tricentenaire des Antilles et de la Guyane. Construction d’un imaginaire transatlantique, Hémisphères éditions, Maisonneuve et Larose, Mers & Empires collections, février 2022.
  • Sainton J.P., Palmiste C., Lozère C. (dir.), « Croisées d’images et de figures sociales en Guadeloupe et en Martinique (années 1920-1940) », Bulletin de la Société d’Histoire de la Guadeloupe, n° spécial, octobre 2021, https://www.erudit.org/fr/revues/bshg/2021-n189-bshg06441/1082209ar/    
  • Lozère C. « Des passagers en réseaux sur le Colombie (Déc. 1935-Janv. 1936 », Croisées d’images et de figures sociales en Guadeloupe et en Martinique (années 1920-1940) JP. Sainton, Cl. Palmiste, Ch. Lozère (dir.), Bulletin de la Société d’Histoire de la Guadeloupe, n° 189, mai-août 2021, p.  95-121.  
  • Lozère C. « Analyser les traces-mémoires, vers une histoire de l’art antillais alternative. L’exemple du peintre Henry el », Haïti, Revue Dokreis, Trace, n°4, octobre 2021. 
  • Lozère, C., « 1943-1945. La création de l’école des arts appliqués de Fort-de-France. Les graines de la rébellion esthétique », in Les arts coloniaux. Circulation d’artistes et d’artefacts entre la France et ses colonies (dir. Sarah Ligner, Dominique Jarrassé), Actes du colloque du Musée du Quai Branly, Esthétiques du divers, chapitre VIII, 2021, p. 110-119.
  • Lozère C. « Lieux de plaisirs et de débauche dans l’iconographie coloniale des Antilles anglaises et françaises » Revue Recherches en Esthétiques, Le (dé)plaisir, n° 26, janvier 2021, p. 163-172. 
  • Lozère, C., « La présence à Paris des artistes antillais. De l’académisme des Salons à une créolité artistique affirmée », Paris Créole, son histoire, ses écrivains, ses artistes XVIIIe-XXe siècle (dir. Érick Noël), Presses universitaires de la Nouvelle-Aquitaine, chapitre XIV, 2020, p. 140-154.
  • Lozère, C., “Armand Budan (1827-1874) or the Walker in the Traumatic Landscape”, review Faire monde(s), La notion élargie du paysage, n°1, décembre 2020.
  • Lozère, C., Carien, M., “The use of seashells in contemporary west indian art: towards a rejected exotism? He shell woman, example by Kelly Sinnapah Mary”, Minorit’Art, 2020, p. 88-96.
  • Lozère, C., « Célébrer le travail dans les expositions universelles (1851-1937) », Le travail en Europe occidentale des années 1830 aux années 1930. Mains-d’œuvre artisanales et industrielles et questions sociales (dir. Fabien Knittel, Nadège Mariotti, Pascal Raggi), Collection Capes/Agreg Histoire, Éd. Ellipse, chapitre XIV, p. 181 à 187, août 2020.  
  • Lozère, C., « Être noir en France », Le modèle noir, de Géricault à Matisse, Dossier de l’art, n°267, mars 2019. Numéro en lien avec l’exposition du Musée d’Orsay, p. 12-15, p. 36-39, 2019, p. 58-61.
  • Lozère, C., « La place de l’objet exotique dans les expositions coloniales françaises (1850-1900) : impact sur les regards », in Poétique et politique de l’altérité : colonialisme, esclavagisme, exotisme XVIIIe-XXIe siècles (dir. Karine Bénac-Giroux), Éditions Garnier, collection « Rencontres », Série Le Dix-Huitième, n° 31, novembre 2019, p. 287-300.
  • Lozère, C., « Des artistes aux Antilles », in La collection de peintures du Musée du Quai Branly-Jacques Chirac (dir. Sarah Ligner), Catalogue de l’exposition « Peintures » du 30 janvier au 28 novembre 2018, Paris, Éd. Skira, 2018, p. 144-145.
Mis à jour le
13 December 2021